onsdag den 22. oktober 2008

Kikse Marie ~ Store Marie ~ Lille Marie ~ Sorte Marie

Rigtig mange kender Marie-kiks-påklædningsdukkerne og min favoritdukke som barn var da også Store Marie. Hun blev simpelhen leget i stykker. I dag er hun handicappet, da hun mangler begge fødder og har tape over hele kroppen.
Hun er stadig én af favoritterne og når det er muligt, køber jeg nyt tøj til hende. Da jeg var lille, tegnede jeg massevis af kjoler til hende, den ene mere fantastisk end den anden og mange er bevaret. Desværre havde jeg en periode, hvor jeg var meget kritisk overfor det, jeg selv tegnede og rigtig mange påklædningsdukker og tøj blev smidt ud. Det kan godt ærgre mig i dag.

Tilbage til Store Marie, som der blev tegnet flere udgaver af. Den første udgave som kom i blev tegnet at Dorte Kortzau og lanceret af kikse-fabrikken Jensen & Møller. En meget praktisk klædt dukke. Hun kan idag købes i genoptryk med nogle få kjoler. Dorte Kortzau har tegnet to forskellige Store Marie dukker.


Omkring 1946 kom Gerda Winding til med sin meget sødmefyldte Marie-dukke. Hun findes i flere udgaver med sorte eller røde sløjfer, sorte eller røde sko, med armene foldede eller strakt ned langs siden. Midt i 60'erne blev den sidste udgave lanceret. Også Gerda Windings Store Marie, Lille Marie og Sorte Marie kan købes i genoptryk.


Men tøjet - kjolerne - den ene mere flot end den anden. I alskens farver. Åh drømme er gjort af stof. Ialt blev der udgivet ca. 230 dragter.
Nogle af kjolerne fik man, når man købte Marie-kiks. Så lå der et lille ark med en kjole. Jeg husker ikke selv disse - jeg er født i 1967. Men jeg husker den allersidste påklædningsdukke, der var i chokolade-kiksene fra Oxfordkiks og det var en lille afrikansk pige med strittende rotterhaler og armene spredt ud til siderne. De må have været i midt-70'erne. Men desværre var det én af de påklædningsdukker min mor nåede at forære væk.
Andre kjoler fik man i ugebladenes reklamer for Marie-kiks. Ofte fik man både en kjole til Store Marie og en til Lille Marie; oftest i samme stil og farver. I en periode var der også tøj til den første udgave af Sorte Marie. Til slut var der kun tøj til Store Marie.
I dag er Marie-dukkerne et meget yndet samlerobjekt. Margot Martensen har lavet "Katalog over Marietøj og ark tegnet af Gerda Vinding". Det er et godt opslagsværk, når jeg skal se, hvad jeg mangler. Desværre mangler jeg mere, end jeg har!
(Kilder: Birgitte Glob & Mette Winge: Pigedrømme - om danske påklædningsdukkers historie. Samleren, 1999. ; Margot Martensen: Katalog over Marietøj og ark tegnet af Gerda Vinding, uden år ; Kis Eg: Værket, 2004-2007)
Hilsen Margit

Ingen kommentarer: